Сучасні онлайн інструменти інтерактивного навчання
У сучасному освітньому процесі застосування інтернет-ресурсів стало невід’ємною
частиною навчання та оцінювання. Усе більше й більше онлайн ресурсів дають змогу
вчителям навчати в ігровій формі цікаво та ефективно. За допомогою певних онлайн
сервісів також можна впроваджувати формувальне оцінювання. При такому оцінюванні
учні можуть у різні способи продемонструвати свої уміння, навички, досягнення та
успіхи, побачити своє зростання та вдосконалення, а не лише показати знання
окремих фактів шкільного курсу. Завдяки формувальному оцінюванню вчитель може
визначити поняття, які учні намагаються зрозуміти, навички, які їм важко набути,
або стандарти навчання, яких вони ще не досягли, щоб можна було вносити
корективи в уроки, методи навчання та академічну підтримку. Також педагог може
зібрати детальну інформацію, яка буде використана для вдосконалення процесу
навчання вчителем та опанування матеріалу учнем.
Найпоширенішими інструментами
для здійснення оцінювання є тести та вправи на добре відомих таких платформах:
Google Форми, Learningapps, Kahoot, Padlet, На Урок, Classtime та інші. Крім
того, постійно з’являються нові удосконалені сервіси, які дозволяють швидко
створювати, редагувати та обробляти результати онлайн. Одним із таких є
Wordwall. Це багатофункціональний інструмент для створення як інтерактивних, так
і друкованих матеріалів. Багатьох вчителів порадує той факт, що сервіс має
версію українською мовою. Алгоритм роботи приблизно такий же, як в популярному
серед вчителів LearningApps. Однак якість даних шаблонів і функціональні
можливості набагато вищі.
Більш детально з цим сервісом можна познайомитися, переглянувши презентацію
або відео.
Кроссенси як тексти «нової природи» на уроках літератури
Теорія і
практика використання кроссенсу
Сучасний
цифровий світ привів усіх учасників навчального процесу до нових форм
спілкування і творчості на уроці. Для сьогоднішніх учнів, яких називають
«цифровими аборигенами», Всемережжя стало невід’ємною частиною світу. Тексти «старої
природи» стали важкими, незручними, лінійними, як ті, що складаються з великої
кількості одних букв. На допомогу їм з’явилися тексти «нової природи», у
яких поєднуються вербальні та невербальні елементи. Ці тексти вже містять
ілюстрації (серію зображень), аудіо- та відеоелементи, об’єм, написи.
Для
покоління візуалів привабливим є текст «нової природи» – кроссенс, головоломка
нового покоління
1. Що таке кроссенс?
Слово «кросcенс» означає «перетин смислів, значень» і створено за аналогією
зі словом «кросворд», яке в перекладі з англійської мови означає «перетин
слів». Якщо
у кросворді всі клітинки пусті, то в кроссенсі вони вже заповнені зображеннями.
Виникнення цього виду заняття зрозуміле, адже для нового
покоління візуалів більш привабливими є картинки. Ця унікальна ідея належить
письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору технічних наук,
художнику і філософу Володимиру Бусленко. Кросcенс уперше був надрукований у
2002 році у журналі «Наука і життя». Він являє собою асоціативний ланцюжок, замкнутий
у стандартне поле із дев’яти квадратів (як у грі «Хрестики-нулики»). Дев’ять
зображень розташовані в ньому таким чином, що кожен малюнок має зв’язок із
попереднім і наступним, а центральний об’єднує за смислом відразу декілька.
Зв’язок може бути як поверхневий, так і змістовний. Але в будь-якому випадку -
це прекрасне завдання для розвитку логічного і творчого мислення.
Різні автори дають власне уточнення
того, що є кроссенс:
– технологія,
– інтелектуальна гра,
– гра для ерудитів,
– головоломка для інтелектуалів,
– загадка,
– ребус,
– інтелектуальна розвага,
– інноваційна форма роботи,
– сучасний методичний прийом візуалізації навчального матеріалу,
– форма нетрадиційної перевірки знань з теми.
Кроссенс – це сучасний методичний прийом візуалізації
навчального матеріалу, який виконує кілька важливих функцій.
2. Як і для чого використовувати кроссенс на уроці
Оскільки основне значення кроссенсу – це певна загадка, ребус, головоломка,
то він є гарною формою нетрадиційної перевірки знань із теми. Застосування
кроссенсу на уроці різноманітне. Можна побудувати весь урок в формі кроссенсу,
тобто дев’ять його елементів можуть представляти собою структуру уроку.
Під час розгадування кроссенсу розвиваються комунікативні і регулятивні
вміння; навички роботи з інформацією; підвищується допитливість і мотивація до
вивчення предмету.
Кроссенс –
не просто головоломка нового покоління, він поєднує в собі найкращі якості
зразу деяких інтелектуальних розваг: загадки, ребусу, головоломки. Кроссенс є
прекрасним засобом розвитку логічного і творчого мислення учнів.
3. Створюємо кроссенс
Для полегшення процесу створення кроссенсу спочатку потрібно заповнити
словами кожен квадрат, а потім замінити їх образами. Оскільки у цьому завданні
велика роль суб’єктивного сприйняття образів і зображень, то можливі свої
варіанти зв’язків, за умови, що учень обгрунтує свою версію.
Відео майстер-класу про використання кроссенсу
4. Калейдоскоп ідей: кроссенс на
різних етапах уроку
1. Можна зашифрувати у кроссенс тему уроку чи епіграф до нього.
2. За допомогою кроссенсу можна розглядати проблематику твору.
3. Кросеннс може стати своєрідним планом-конспектом уроку, коли на кожному
етапі уроку вчитель відкриває наступний квадрат.
4. Кроссенс як узагальнення знань про певне поняття (добу чи напрям в
літературі).
5. Під час вивчення і повторення біографії письменника.
6. Система образів твору зашифрована у кроссенс.
7. Характеристика героя художнього твору.
7. Сюжет твору учні залюбки розгадають у крос сенсі.
8. Для роботи на уроці над будь-яким із цих питань дайте можливість учням
попрацювати в парах чи групах.
8. Кроссенс можна запропонувати учням як творче домашнє завдання.
9. За допомогою кроссенсу можна презентувати книгу.
Пам'ятайте! Якщо ви дасте один і той
самий кроссенс кожному учневі для розгадування - відповіді будуть відрізнятися.
Якщо ви дасте завдання скласти кроссенс на одну й ту саму тему кільком групам
учнів - роботи будуть відрізнятися. І це добре! Кроссенс може допомогти вам
відкрити нестандартне, креативне, образне мислення у своїх учнів!
Резюме від Анни-Марії Богосвятської:10 ідей для
кроссенса
1.
Кроссенс-знайомство.
2. Кроссенс
– презентація історико-культурної доби, літературного напряму.
3. Кроссенс
– вивчення особливостей жанру.
4. Кроссенс
– біографія письменника.
5. Кроссенс
за сюжетом художнього твору.
6. Кроссенс
– характеристика персонажа.
7. Кроссенс
– аналіз символіки, образної системи твору.
8. Кроссенс
– аналіз проблематики твору.
9. Кроссенс
– нанизування (узагальнення) поняття, почуття, філософської категорії.
10. Кроссенс
– побажання.
Будьте
сміливими у використанні візуальних вправ на уроках літератури. Учні працюють з
кроссенсами активно і весело.
1. https://bogosvyatska.com
2. http://zarlitslm.blogspot.com
Ігрові технології на уроках української мови
Немає коментарів:
Дописати коментар